Anders kommer etter i godt tempo. Kristoffer er observatør.
Fra tur:Melkefjellet 20. April, 2014

• Langdalstind (Guhkesgáisi)

Fylke: Troms
    Kommune: Tromsø
    Kartblad: 1533 I - Lavangsdalen
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Langdalstindane (Guhkesgáisi) består av flere flotte topper, den høyeste på 1580 moh. Det er et litt langt innsteg hit, men absolutt verd det. Hvis snøforholdene er der, så byr disse toppene på flott telemarkskjøring.

Langdalstindane (Guhkesgáisi) består av flere topper som omkranser en gryte på mellom 900 og 1000 m.o.h. Den høyeste av disse ligger på 1580 moh og gir god utsikt mot bl.a Ellendaltinden (1345) og Lakselvtindane (rapport fra Store Lakselvtind her). Fra Tromsø tar man av E8 i Laksvatbukta, retning Lakselvbukt. Følg veien helt inn i Lakselvbukta, her tar man av mot høyre til Djupen. Følg veien til den stopper, her er det bare å parkere og ta skiene fatt. Innsteget til Langdalstindane er noe langt, 3-4 kilometer før man er over skoggrensen og begynner å ta høyde. Når man først har kommet hit, så tar man høyde effektivt. Vel inne i Langdalen tar man sikte på første renne til venstre opp til gryta under Langdalstindane. Veien videre fra gryta følger renna i bakkant av denne, her kommer man opp på en rygg som man kan følge opp til topps. Nedkjøringen gir seg selv, og med gode forhold så er det bare å nyte 12-1300 høydemeter med flott kjøring. Siste bit til bilen er en halvtimes staking/slak nedoverbakke gjennom skogen.