Håvard i sin etterhvert kjente stil
Fra tur:Trolltind 04. April, 2010

• Hamperokken

Fylke: Troms
    Kommune: Tromsø
    Kartblad: 1534 III - Tromsø
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Hamperokken er lett tilgjengelig fra Tromsø, bare en halvtimes kjøring i retning Breivikeidet før man kan ta fatt på ca 1400 høydemeter. Toppen er luftig og byr på fantastisk utsikt i alle himmelretninger.

Hamperokken er med sine 1404 moh det høyeste fjellet rundt Tromsø, og også et av de mest spektakulære. For å finne høyere topper enn dette, så må man inn til Lyngen. Hamperokken byr på fin oppstigning, en luftig rygg og fenomenal utsikt. Fra toppen har man kjempeutsikt i alle himmelretninger, bl.a Lyngsalpene og nordover på fastlandet. Anbefales! For å komme til Hamperokken kjører man til Ramfjorden, og tar av mot Breivikeidet. Noen kilometer etter at Eiscat er passert så må man begynne å lete etter en parkeringsplass. Beste sted å stoppe på er like ved en liten bro, der det går en traktorvei opp. Parker like før denne broa, og følg skogsveien opp på andre siden av broa. Det går også an å gå opp en noe dårligere traktorvei på samme side av broa som man parkerer, disse to veiene møtes uansett lengre opp. Etterhvert går skogsveien over i en sti, og man bør følge denne for å unngå mye knot gjenom skogen. Vel forbi skoggrensa så blir stien noe utydeligere, men veien gir seg da av seg selv. Det er bare å gå opp mot ryggen som fører videre mot selve toppen. Ryggen mot toppen er tidvis luftig, men man det er bare å ta tiden til hjelp så kommer man seg greit forbi denne. Man kan nok følge kammen langs ryggen hele veien, men det enkleste er å gå på høyresiden (enkelte steder kan det være greit å gå på venstresiden) innover. Siste biten mot toppen ser veldig bratt ut på avstand, men det går greit å komme seg opp her uten sikringsmidler. Vær obs på at det kan være noe sleipt og glatt hvis det er vått. Har man ekstrem høydeskrekk så må man vurdere om denne toppen er noe å satse på, men normalt fjellvante folk vil fint kunne gå opp hit.