Ørjan går langs ryggen, og får god utsikt mot blant annet Grytøya
Fra tur:Litletind 25. April, 2008

• Haukebøtind

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: 1332 III Tjeldsundet
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (3 turer)

Den lange ryggen opp av Haukebøvannet fører til toppvarden på Haukebøtinden. Lang og slak nedkjøring på ski, samt en nydelig utsikt over mot blant annet Sætertind gjør dette til en anbefalt tur.

Fra Harstad kjører man riksvei 83 sørover til Tjeldsundbrua. Ta til høyre i rundkjøring ved brua, og følg E10 til Gausvik. Sånn midt i Gausvik er det skiltmerket et kapell opp til høyre. Ta av her, og parker ved kapellet. Følg fjellvei som starter rett nedenfor kapellet, og ta til venstre rett før Nydammen. Videre herfra er det flere muligheter til toppen, men det vanligste er kanskje å følge ryggen slik at Tverrelva holdes på høyre side. Det er også flere muligheter for nedfarten, så det anbefales på oppturen å se litt etter hvor snøen har lagt seg. Uansett valg så er det forholdsvis greit å komme seg tilbake til kapellet. Våre turer har foreløpig bare nedfarter i nordøstlig retning.