Dette føret ønskes ut mai!
Fra tur:Nordfjordtinden 29. Mars, 2011

• Horntind

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (14 turer)

Horntindan er noen av de virkelig fine og spektakulære toppene i Kvæfjordområdet. Fra toppvardene er det en nydelig utsikt, og spesielt den nordre tinden byr på meget bra skikjøring.

Horntind nord:

Fra Harstad, følg riksvei 83 nordover, og ta av mot Borkenes i rundkjøringen på Bergseng. På Gåra, ta til venstre, og følg samme riksvei mot Refsnes. Parkeringen skjer etter hovedbebyggelsen på Hemmestad. Tidlig vinter kan det være vanskelig å finne plass å parkere, så hør gjerne med lokalbefolkningen om det er greit å parkere privat. Herfra og oppover mot platået på Hemmestadfjellet er det flere muligheter. Et stykke oppover skogen er det flere traktorveger og åpne småstier, så her må man bare velge det som virker greit. Over tregrensen tar man etterhvert sikte mot ryggen opp mot tinden. Ofte er det forblåst og stenete på det siste stykket til toppen, så hvis man ikke skal kjøre renna ned mot Hesjedalen, kan det være greit å la skiene stå igjen på slutten av ryggen. Fra toppen er det flere nedfartsmuligheter. Man kan følge samme rute som opp, og få åpne og fine områder nord for Hornelva. Den vanligste, og kanskje beste, nedfarten er å slippe seg ned mot Hornflata, og deretter følge Hornelva nedover. Dette byr på mye variert og spennende kjøring. Et tredje alternativ er renna som går ned mot Hesjedalen. Dette er en forholdsvis bratt variant, så her må man være sikker på snøforholdene før man slipper seg utfor. Ved nedkjøring ned mot Hesjedalen kan det være greit å ha en ekstra bil, da det er vanskelig å traverersere seg tilbake til utgangspunktet.

Horntind sør:

Fra Harstad, følg riksvei 83 nordover, og ta av mot Borkenes i rundkjøringen på Bergseng. På Gåra, ta til venstre, og følg samme riksvei mot Refsnes. Fra Refsnes, kjør videre inn på vei 104, og parker ved Melå, rett etter passering av Tverrelva. Gå tilbake over broen, og følg sti/traktorvei oppover skogen. Etter tregrensen, hold oversiden av Tverrfjellvannet, og hold oppover til platået på Tverrfjellet. Herfra er ruten opp til toppvarden selvforklarende. På nedfarten er det mest vanlig å slippe seg ned fra toppen i rett sørlig retning, slik blå rute indikerer. Dette gir en brattere og finere nedfart enn å følge samme veien ned som opp. Etter litt fin vegetasjonskjøring er det bare å ta sikte mot stien man kom opp, og transportere seg selv ned.