Håvard er i gang, og bare en liten venstresving unna en fantastisk renne
Fra tur:Horntind 29. Mars, 2010

• Storlitind

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1332 IV - Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (5 turer)

Storlitind er en enkel og grei topptur som passer for de fleste. Turen er fin tidlig på året, og toppen byr på god utsikt i alle retninger. Fin nedfart, med mye kjøring på slake store områder.

Fra Harstad, kjør nordover og ta av mot Åsegarden ved Bergseng. Følg veien forbi Åsegarden, og parker ved campingområdet på Drøshaugen. Følg godt tråkket sti oppover, og kryss Sæterelva ved Helgevallan. Finn herfra beste vei opp til tregrensen, og følg videre strake veien til toppen. Storlitind ligger litt for seg selv, så utsikten er bra i alle retninger. Tilbake til tregrensen er det slak skikjøring på store områder, så her kan man gi litt fart. Fra tregrensen er det noe brattere, med grei skogskjøring. Nede ved Helgevallan er det bare å gli det man er god for, og komme seg tilbake til bilen på færrest mulig stavtak.