Like under toppen ligger det en bre med en smal egg man skal gå over
Fra tur:Møysalen 29. Juli, 2010

• Niingen

Fylke: Nordland
    Kommune: Evenes
    Kartblad: 1332 II - Astafjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Niingen er lett synlig når man kjører forbi Bogen, og en veldig fin topptur sommerstid. Toppen ligger på 1073 moh, og gir veldig fin utsikt over Skjomen/Narvikfjellene, samt områdene rundt Skittendalen

Det er flere stier til Niingen, den raskeste er å følge rørgaten rett opp fra Bogen. For å komme dit kjører man av i Bogen, like før Statoilstasjonen. Her følger man veien innover til man etterhvert kommer til en avkjøring inn på en grusvei (hvis du kommer til de militære anleggene har du kjørt for langt). Fra parkeringsplassen her starter stien. Det er en stor fordel å følge denne i starten, og ikke følge rørgaten helt nederst. Ved ca 250moh (høyden er skiltet i starten) kommer man inn til rørgaten, her bør man gå under selve ledningen og følge den støypte trappen oppover, og ikke stigen på venstresiden. Stien videre gir seg selv helt til man kommer til toppen av rørgaten. Ved toppen av rørgaten har man to valg, enten å følge hovedtraseen til høyre rundt Djupåvatnet og videre opp, eller å gå direkte opp i skaret til venstre for Domingen. Den siste ruta er klart raskere å gå, men en god del brattere. Siste biten opp mot toppen på 1073 moh følger ryggen oppover, pass bare på å ikke gå for langt ned i gryta sørst for toppen. Turen opp tar fra 2,5 til 4 timer avhengig av forhold og form.

På vinterstid parkerer man en kilometer tidligere enn på sommerstid. Finn egnet parkeringsplass i nærheten av Rogndalselven, og følg bred sti/scootervei på vestsiden av elven opp til Rogndalsvatnet. Herfra følger man naturlig vei oppover på vestsiden av høyde 215, og tar høyde til det flater noe ut oppover mot Dragvikfjellet. Hold så østsiden av Stortinden innover mot Åsslettvatnet, og det greieste (hvis forholdene tillater det) er nok å holde høyden over vannet innover og opp på ryggen av Rogndalsfjellet. Ned fra Rogndalsfjellet kan man gjerne ta av fellene og nyte noen svinger ned mot Blåvatnet. Vel nede er det staking inn til Blåvatnhytten. Herfra og opp til toppen gir veien mye seg selv oppover ryggen. Ned fra toppen er det flere muligheter, alt etter bratthetsønske, og det er fort fristende å ta hele veien ned til Blåvatnet.