En godt og mett Ingvild er meget fornøyd, med Trolltindene i bakgrunnen.
Fra tur:Geitgaljartind 19. August, 2012

• Hemmestadfjellet

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: M 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (3 turer)

Opp av Hemmestad ligger Hemmestadfjellet. Dette er en fin vintertur, som byr på flott utsikt utover Gullesfjorden. Ned fra toppen kan man følge et nydelig elveleie full av muligheter. Også en fin topp på sykkel.

På ski:

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes. Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre mot Refsnes. Kjør forbi Hemmestad, og parker bilen i nærheten av Hornelva eller dens sideelv i nord. Siden det på vinterstid er vanskelig å få parkert bilen ved veien, kan det være lurt å spørre på en av gårdene om man kan parkere der. Like nord for omtalte sideelv, er det traktorvei et stykke oppover, som igjen går over i en ryddet scootersti. Det kan være greit å følge denne så langt den går. Etter dette er det bare å finne beste rute strake veien til toppen. På nedfarten anbefales det å kjøre ned mot Hornflata, og herfra følge Hornelva så lenge det lar seg gjøre. Øverst er det en nydelig renne, som går over i et trangere elvesøkk lengre ned. Hele veien byr på nydelige forhold for telemarkskjøring.

På sykkel:

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes. Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre mot Refsnes. Drøye 3 km etter passering av nedkjøring til Kveøybroen, parkerer man ved grusholla på venstre side. Sykle noen meter videre langs veien, og ta opp traktorvei til venstre rett etter elva. Etter noen titalls meter kommer en bom, og etter dette følges traktorveien oppover terrenget. Mot slutten deler veien seg i to. Rød rute tar veien til venstre, og følger slak sti innover mot Vebostadvannet. Etter ca 1 km tar man av fra stien, og skrår tilbake oppover terrenget. Her er det smått med stier i starten. Over tregrensen er det mye sauetråkk som kan følges, og lyngen er etter hvert fin, men forholdsvis tung, å sykle i. Følg så over Rundhaugen, og ta retning mot toppen av Hemmestadfjellet. Lilla rute tar rett fram i traktorveikrysset, og går etter hvert over i en meget utydelig, og relativt teknisk sti. Over tregrensen bør man se seg ut en grei rute opp mot høyde 598, for også her er det smått med stier. Fra høyde 598 og til toppen er det fint å sykle. På nedfarten anbefales lilla rute. Dette er en variert og morsom nedfart, med det mest tekniske partiet rett før man kommer inn på traktorveien igjen.