Ingvild storkoser seg nedover siden! ...hun var målløs i etterkant...
Fra tur:Middagstind (Saltind) 08. April, 2012

• Storhornet (Harstad)

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (4 turer)

Storhornet er enda en topp som er knyttet til Aunfjellet. Dette er en fin tur på sommeren, ikke all verden vinterstid. Toppen ligger litt alene, så det er forholdsvis grei utsikt i alle retninger.

Det er mange populære ruter opp til Storhornet, men vi vil her kun beskrive den korteste sommerruten.

Fra Harstad, følg hovedveien nordover forbi Bergseng, Ervika og Møkkelandet. På Høgda, ta av til høyre og oppover mot Aunfjellet. Omtrent 3 km etter Botnvannet passerer man en ferist. Parker på veiens venstre side like etter dette. På høyre side av veien vil det her være en traktorvei som skal følges innover det første stykket. Ved foten av fjellet svinger traktorveien til venstre. Det er i denne svingen man skal av traktorveien, og over på stien som tråkler seg oppover. Stien er knapt synlig fra traktorveien, men denne er grei å finne noen titalls meter lengre inn mot fjellet. Følg så stien opp til toppvarden.

På vinterstid har vi prøvd varianten opp fra Grunnvassbotn. Her kan man få grei skogskjøring.