Ingenting å si på landingen. Ingenting å si på forholdene!
Fra tur:Rolla 09. April, 2012

• Hinnstein

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad:
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Hinnstein er sannsynligvis Harstads mest besøkte topp ved siden av Gansåstoppen. Sørsiden av toppen byr på fin nedfart på ski, og er verdt et kort besøk.

Fra Harstad sentrum kjører man sørover og tar av til høyre i Breivika, og følger veien opp mot liten snuplass ved Bakkan. Her parkerer man, og følger sti innover Breidvikelven. Oppe på myrene er det flere muligheter videre oppover, men det kan være greit å holde litt venstre og tidligst mulig komme inn i det tydelige vegetasjonsfrie området til venstre for toppen. Fra skardet er det litt vanskelig terreng til toppen, så her er det bare å finne enkleste rute. Nedfarten er i grove trekk samme vei, men det anbefales å slippe seg ned i brattere terreng like under toppen. Dette gir fin og bratt skogskjøring. Vel nede på myrene hentes det god fart slik at man glir helt tilbake til bilen. Sommerstid er det like vanlig å gå under nordsiden av Hinnstein (se kartet). Da parkerer man ved Medkila skole. Hinnstein er som Heia en rask og populær tur, og et fint alternativ hvis man ved dårlig tid ønsker å få satt noen svinger i ofte fin snø.