Fornøyd kar på toppen, med flott utsikt ned mot Sennesvik i sør.
Fra tur:Smørdalskammen 30. August, 2014

• Strandtind

Fylke: Nordland
    Kommune: Lødingen
    Kartblad: M 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (8 turer)

På vinterstid er kanskje Strandtind den fineste toppturen på Hinnøya. På toppen er det fantastisk utsikt i alle retninger, og nedfarten byr blant annet på 500-600 høydemeter nydelig kjøring direkte fra toppen.

Fra Harstad kjører man hovedveien sørover mot Lødingen. Når man kommer helt ut av Fiskefjorden får man ganske kjapt et større markert nes på venstre side. Her vil man også kunne se kraftledninger som kommer ned av fjellet, og krysser veien. Parker på en av de små utkjøringene.

Turen starter oppover Heggedalen, og i begynnelsen er det en del tett vegetasjon. Ruten følger i hovedsak kraftledningene, men hold til venstre for elvesøkket oppover. Oppe ved Heggedalsvatnet på 405 moh tar man stigningen langs kraftledningene på høyre side. Oppe på skaret runder man kanten til venstre, og søker ned mot gryten der den store nordvendte siden ned av Strandtind bunner ut. Opp av gryten kan det være greit å skrå oppover mot høyre, og ellers finne den ruten som virker tryggest. Vær oppmerksom på at det kan være stor rasfare i dette området. Oppunder toppen må man holde mot høyre, og videre finne den enkleste veien opp til ryggen som leder til toppen.

Det er andre varianter for veien oppover, man kan følge ryggen som går øst for gryta hele veien til topps (delvis på ryggen, delvis rett til venstre for denne) og så komme opp den veien. Vær oppmerksom på at det blir relatit bratt i toppen (rundt 35 grader), og det danner seg ofte hengeskavler her. Tidsmessig sparer man ikke mye på denne varianten, men noen vil nok synes at ryggen gir en finere tur opp enn selve gryta.

På toppen nyter man den utrolig fine utskten. Returen til bilen følger samme rute, men for å få flest mulig høydemeter med skikjøring, kan man droppe ned i den store nordvendte siden et lite stykke ned på toppryggen.