Etter en runde med skeptisisme på toppen, setter Ingvild god fart nedover siden.
Fra tur:Middagstind (Saltind) 07. Mars, 2012

• Galten

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (14 turer)

Fra Harstad skal man reise langt for å finne et bedre toppturalternativ enn Galten. Etter noen små timers marsj står man på toppen, og utålmodig venter på at de andre skal bli ferdig med maten. Her er det nedturen på ski som gjelder.

Fra Harstad kjører man nordover Riksvei 867 til fergekaia på Stornes, og tar ferga over til Bjørnrå. Kjør en drøy kilometer mot Lundenes, og ta av til venstre opp mot merket kirkegård. Parker ved kirkegården, og følg traktorveien (nesten alltid skiløyper om vinteren) nordøstover mot Galten. På det siste jordet går nok de fleste skiløypene inn mot Litlegalten. Her følger man derimot rett fram mot markert åpning i krattet ved foten av fjellet. Videre oppover kan det være greit å holde mot høyre, da det ofte samler seg større mengder snø inn mot midten. Hold linja oppover, og nyt utsikten (spesielt i sør og øst) på veien opp og på toppen. Hvis snøforholdene tillater det, anbefales det å ta nedfarten lengre inn mot midten av fjellet. Den beste nedfarten får man ved å ta sikte på høyresiden av det nærmeste jordet. Her er det også en markert lysning i krattet, og man får utnyttet høydemetrene fullt ut. Vel nede på jordet, er det bare å følge samme rute tilbake til bilen.

Kart (Klikk på kartet for å vise bilde med inntegnet rute)