Ørjan på vei nedover i puddersnøen
Fra tur:Melkefjellet 22. Mars, 2008

• Bakaromnstinden

Fylke: Troms
    Kommune: Tromsø
    Kartblad: 1534 III - Tromsø
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Et greit fjell i Malangen, med god utsikt mot Tromsø. Halvannen til to timers marsj til toppen, hele veien på en meget god sti. Fin trimtur, som nok kan kombineres med en tur til Middagstind (1103). Har også vært en "Ti på topp" tur i flere år i Tromsø.

Dette fjellet er godt synlig fra Tromsø (rett til venstre for Bentsjordtinden), men selve toppen kan være vanskelig å skille fra Middagstinden som ligger rett sørvest for denne i samme massiv. Kjøreturen fra Tromsø tar rundt 45 minutter. Når man kommer ut av Ryaforbindelsen svinger man til venstre og kjører ca 6,5 km til Bentsjorda. Beste vei til topps går herfra, det er gode parkeringsmuligheter ved kirka, og her starter også den merkede stien. Toppen har vært en ekstratopp til "Ti på topp" i Tromsø flere år, og stien er derfor godt synlig og skiltet.

Stien går i starten i slakt terreng innover skogen, man skal hele tiden ha bentsjordelva på høyre side (vest). Etter en stund i slakt terreng blir det brattere, og man tar kjapt høydemeter til man er over skoggrensen. Etter dette blir stien igjen noe slakere og man følger denne videre mot Bakaromnen (navnet på gryta som dannes mellom Bakaromntinden og Middagstinden). Kjappeste vei til topps går ikke inn i denne gryta, men går langs ryggen nord for Bakaromnen. Dette er godt skiltet og merket med rødt. Veien videre til toppen gir seg selv, det er bare å følge ryggen og merkingen helt opp. Helt mot slutten er det noen små partier som krever litt lett klyving, men dette går helt fint, ihvertfall så lenge det er tørt. Turen opp tar mellom halvannen og to timer, og belønnes med en flott utsikt mot Tromsø.

Det bør gå an å kombinere denne turen med en tur til Middagstind også, ved å følge ryggen videre. Merk at dette er en variant vi ikke har prøvd (ennå). Med unntak av et parti halvveis, så ser dette helt overkommelig ut på avstand.