Håvard setter som vanlig god fart nedover terrenget.
Fra tur:Segeltind 23. April, 2011

• Reinnesfjellet

Fylke: Nordland
    Kommune: Narvik
    Kartblad: 1331 I Skjomen og 1331 II Frostisen
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Turen over Reinnesfjellet anbefales på det varmeste til alle som liker terrengsykling. To mil med herlig sykling på sva i fantastiske omgivelser er ikke å forakte.

Fra Narvik, følg E6 mot Skarberget, og ta venstre innover Skjomen rett før Skjomenbrua. Ved Elvegård, ta av til høyre mot golfbanen, og følg veien rett rundt neset. Parker ene bilen i lomme på høyre side. Rett over veien vil det her være en tydelig sti på svaet oppover mot Reinnesfjellet. Kjør så tilbake, og ta til høyre innover Skjomdalen. Etter passering Sørelva traverserer veien seg oppover. Når det flater ut på rundt 600 moh, parker på høyre side av veien en snau km etter høytspentpassering. Herfra til Reinnesfjellet er det ikke markert sti, og man kan i realiteten stort sett sykle der man ønsker. Vi valgte å passere på vestsiden av vannet under Boazovarri. Etter dette bør man krysse vannføring og sykle inn på svaene ned ryggen fra Gulliktinden. Ønsker man en 1000-metring på turen, så går det helt fint å sykle over dette fjellet. Vannet vest for Gulliktinden ble passert på høyre side. Herfra er det bare å holde høyde bortover massivet. Kanskje kan det være greit å holde seg på Skjomdalsiden, da svaene her var en tanke bedre. Fra Reinnesfjellet bør man komme seg inn på østsiden av ryggen, da vi fant svaene lengre vest ganske vanskelig å sykle. Nede på flata tar man sikte på varden med postkasse, og herfra ned til bilen er det en tydelig og meget morsom sti som veksler mellom sva og lav vegetasjon.

Denne turen bør ikke gjennomføres på vått føre.