Vi håper på slike forhold også resten av påska.
Fra tur:Buren 31. Mars, 2012

• Middagsfjellet (Snøhammeren)

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Middagsfjellet er et av de mest populære turmålene i Harstad, og en tur som absolutt anbefales på sykkel. Ta gjerne en svipptur innom de andre toppene som ligger rundt.

Fra Harstad, kjør (sykle) opp forbi sykehuset, og videre opp til Folkeparken.

Fra Folkeparken, følg grusveien, og ta etter hvert inn på fjellveien mot Musvannet. Oppe ved Musvannet, ta til høyre, over bru, og oppover mot Grønkolltuva. Det siste stykket oppover er såpass teknisk at de fleste må påberegne dytting av sykkel. Når det flater ut mot toppvarden, er stien fin, og denne følges sørøstover. Ta av fra stien som går mot Korsdalen, og følg stien mot Vardheia. En kjapp tur innom toppvarden på Vardheia anbefales. Herfra kan man eventuelt ta turen videre mot Hinnstein, og følge sti ned mot Medkila, Breivika eller Ruggevika. Lilla rute går videre ned Middagsdalen, og et stykke etter bekkepassering følger man litt mer utydelig sti opp mot Pevassfjellet. Herfra følges stien rundt, og ned mot myrene på østsiden av Pevannet. Ønsker man nå å returnere til Folkeparken, tar man venstre på traktorveien, og følger etter hvert sti tilbake til Musvannet. Velger man dette alternativet anbefales det at turen legges over eller på østsiden av Svartdalsåsen. Denne stien kan så følges ned til Heggekollen eller til Landsåshallen. Lilla rute går langs Landsåsen ned til Dalsletta. Alternativt kan man følge grusvei ned til øvre Harstadbotn.

I dette området er det et utall av stier, og området er kanskje det mest populære i Harstad for terrengsykling.