PTP blir vel ikke beskrivende nok her. Dette er vel heller en nedfart preget av PLOIN (Pudder Langt Opp I Nasen) :-D
Fra tur:Galten 02. Februar, 2013

• Tverrfjellet

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Tverrfjellet er nok ikke like kjent som sine naboer rundt Vebostadvannet, men lang traktorvei i starten gjør at mye av denne turen kan sykles, og gjerne helt til topps.

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes. Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre mot Refsnes. Kjør forbi fergeleiet, og følg veien langs Austerfjorden ca 2 km, og før bekken, parker på høyre side (gress/grus) av veien. Traktorveien starter nå noen titalls meter tilbake, på andre siden av veien. Følg denne oppover, først gjennom bom, så over bekk, og etter hvert til snuplass etter drøye 2 km. Herfra går veien oppover til venstre på tydelig sti. Følg denne videre, og etter et par bekkepasseringer fortsetter stien på østsiden av Tverrfjellelven. Denne følges opp mot østsiden av Tverrfjellvannet. Dette siste stykket opp til vannet er nok det syklemessige mest krevende. Herfra følger stien i nordøstlig retning oppover, før den mer eller mindre går rett nord mot toppvarden. Siste stykket er også merket med varder.

Kombiner gjerne denne turen med et besøk på Horntindene, kanskje et av de fineste massivene i dette området.