Etter noe venting på toppen, begynner det endelig å lysne. Skiene tas på, og Einar kommer hoppende nedover.
Fra tur:Kongsviktind 10. Februar, 2013

• Jonsheimtind

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Jonsheimtind er en klassisk tur, med flere alternativer oppover. Dette er kanskje ingen sykkeltopp, men en flott, litt lengre tur, til fots, som kan anbefales.

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes. Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre mot Refsnes. Kjør forbi fergeleiet, og følg veien rundt Austerfjorden til Vesterbotn, der man parkerer på større plass nedenfor veien på høyre side. Ta inn på DNT-sti, merket Fossestua, og følg denne noen meter, før man tar av mot venstre, og tar høyde oppover Foraklubben. Følg ryggen i sørlig retning, og ta retning inn under bergene på østsiden av Middagsfjellet. Etter bergene vender man vest, og fortsetter mot toppen av Middagsfjellet på DNT-stien. Når det begynner å gå nedover, ta retning mot østsiden av største Jonsheimvann, og følg etter hvert ryggen opp mot toppen av Jonsheimtind.

Alternativet til denne ruten er å følge DNT-stien opp til Langdalsvannet blir synlig, for så å følge ny sti østover til toppen (se rød rute på kart). Lilla rute er raskere, tørrere, og spesielt i starten går denne i et finere terreng. Ulempen med lilla rute er at stien er noe av og på, men i klarvær skal det være umulig å gå feil.

Turen kan også startes i Kongsvikdalen.