Fornøyde karer på toppen

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1332 III Tjeldsundet
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Gråhøgda er en av mange småtopper med naturlig start i Sørlia. Dette er vel en typisk sykkeltopp, og rundturen via Røvannet anbefales her.

Fra Harstad, kjør nordover og ta av mot Åsegarden ved Bergseng. Følg veien forbi Åsegarden, og ta til venstre mot Sørlia like etter passering Åsegarden leir. Fortsett til veis ende, og parker på større parkeringsplass (med skyteskilt) på venstre side (ved Buttelvannet). Følg grusveien til høyre i sørlig retning, passer under høytspentledning, og like etter bommen, ta oppover til høyre på grusvei. Det greieste er nok å fortsette på veien nedenfor hytten, og så ta over dyrket mark, for så å gå inn på stien rett på andre siden av gjerdet i nordvestlig hjørne. Stien videre er stedvis utydelig, med flere forgreininger. Hold vestlig retning, og ta til venstre i de mange kryssene, så kommer man etter hvert inn på traktorveien fra Rudda rett nedenfor Røvannet. Følg fra vannet stien på sørsiden av toppen, og ta så opp til toppunktet. Rundt toppen kan det være syklemessig vanskelig. På nedfarten, ta retning sørover ned på flaten rett under toppen, og følg så stien i sørøstlig retning mot høytspentkrysset. Herfra er det en morsom sti ned til grusveien igjen. Denne rundturen byr på mye fin terrengsykling.