Men etter hvert var det bare å kapitulere, og resten av stykket til toppen gikk til fots.
Fra tur:Stortind (Sigerfjord) 09. Mai, 2013

• Raudmoldheia

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1332 I - Kvæfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Fra Harstad, kjør nordover og følg riksvei 83 mot Åsegarden ved Bergseng. Følg veien forbi Åsegarden, over Kvæfjordeidet, ned Gåra, og mot Borkenes. Før sentrum, ta merket vei til høyre, passer kirken på høyre side, og ta igjen høyre på vei merket mot skytterbanen. Denne følges oppover, via en port, skytterbanen passeres på oversiden, og det flater etter hvert ut ved en låst bom. Her parkerer man i lomme på høyre side. Følg så veien videre innover (nordover), og etter et par km, bak Surenåsen, ta til venstre over bekken. Ta så høyre i første store kryss, og hold rett fram i det neste, og opp en brattere kneik med hytte på høyre side. Herfra er stien veldig tydelig opp til det flater litt ut igjen over 500 moh. Syklemessig er dette siste stykket lite teknisk, men mange må nok dytte eller stoppe på grunn av den lange sammenhengende, og ganske tunge, stigningen. Videre til toppvarden er det flatere, med flott sykling i småsteinsterreng. Dette stykket er merket med mindre varder. Nyt utsikten på toppen, og se fram til en meget morsom nedfart, som følger samme vei som opp.