Ikke så ofte man opplever dette i slutten av april!!
Fra tur:Straumsaksla 25. April, 2008

• Nupen

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: 1332 IV - Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Nupen er kanskje mest kjent som Norges mest romantiske sted, men da er det ikke toppen vi snakker om. Dette er en flott sykkeltur, og romantikk er lov også her.

Fra Harstad, følg hovedveien nordover forbi Bergseng, Ervika og Møkkelandet. Etter Høgda, ikke ta av opp mot Aunfjellet, men fortsett veien framover og ned mot Kasfjord. Følg veien til Skjærstad, og parker på venstre side rett etter opphevelsen av 60-sonen. Herfra følger man traktorveien oppover, hvor en port passeres etter få meter. Traktorveien svinger etter hvert rundt mot høyre, og noen hundre meter etter dette tar man til høyre på en noe mindre tydelig tosporet vei. Denne går etter hvert over i sti, og holder man høyre videre oppover, er det veldig greit å finne fram til toppvarden. Nedfarten følger samme vei som opp.

Sykleteknisk er denne turen veldig grei, der det tyngste partiet er opp mot Nera-masten rett over tregrensen.