Ørjan midt i rapellen ned av Mysosten
Fra tur:Stetind 03. Juni, 2005

• Lille Hinnstein

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Lille Hinnstein er som navnet sier lillebroren til Hinnstein. Dette er en flott sykkeltopp med mange stivarianter. Toppen anbefales på grunn av den gode kvaliteten på stiene.

Alternativ 1:

Fra Harstad sentrum kjører man sørover riksvei 83, og tar av til høyre i Breivika, og følger veien opp mot liten snuplass ved Bakkan. Etter passering av demning, kommer man raskt til en grind, der stien deler seg. Her tar man rett fram, og så opp en bratt kneik gjennom barskog. Etter hvert møter man stien fra Holtet (fra høyre), og denne følges videre under Hinnstein. Stigningen opp mellom Hinnsteinene er den sykkelmessige mest krevende, men ikke verre enn at mange får dette til. Vel oppe, tar man stien til venstre under Lille Hinnstein, og følger denne rundt og opp til toppen. De fleste må belage seg på litt dytting av sykkelen rett under toppen. Det er en morsom nedfart å følge samme veien som opp, men mange andre varianter er også mulig.

Alternativ 2:

Fra Harstad sentrum kjører man sørover riksvei 83, og tar til venstre mot Kilbotn, og parkerer umiddelbart på parkeringsplassen til Rema. Sykle gjennom undergangen, og opp i boligområdet i Ruggevika. For tiden er det en del utgravningsarbeid øverst, men stien skal være grei å finne. Denne er rødmerket, og man støter tidlig på en grind. Stien oppover er sykkelmessig meget bra, med en og annen utfordring opp bratte kneiker med røtter. Opp under Lille Hinnstein møter man på stien fra Breivika, og denne følges rundt og opp på toppen. Følg gjerne samme ruten ned, eller velg en av de mange andre alternativene.

Andre alternativ:

Start fra Medkila eller Holtet.