Eric nyter siste rest av pudder denne dagen
Fra tur:Gabrielfjellet 01. Mai, 2011

• Harstadåsene

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Harstad er et eldorado for terrengsyklister, og dette er en fin liten rundtur som anbefales. Ta gjerne en kopp kaffe på toppen av hver ås.

Fra Harstad, kjør (sykle) opp forbi sykehuset, og videre opp til Folkeparken. Denne turen kan selvfølgelig startes andre plasser på runden hvis dette er mer hensiktsmessig.

Fra Folkeparken, følg veien opp mot Heggenkollen (skytebanen), og ta til høyre inn på stien i første venstresving (skilt merket med skyting). Følg denne stien oppover, gjennom bommen, og opp til en liten flate der stien deler seg i tre. Ta bratt sti opp til høyre, og følg åsryggen fram til toppen på høyde 369. Fortsett på stien over kanten mot sør. De første titalls metrene er vanskelig å sykle, men så er det greit ned mot gapahuken ved Musvannet. Følg fjellveien nedover, og ta til venstre før Y- krysset, ned mot skiløypetraseen. Fortsett på denne forbi travbanen, og ned på grusvei. Følg grusveien sørvestover, og ta til høyre på større grusvei (travbaneveien). Fortsett opp til riksvei 83, ta venstre til bussholdeplass på andre siden av veien, og følg liten asfaltert vei opp bak grendehuset. Sykle oppover traktorveien, gjennom bommen, og etter bratt kort kneik, ta rett høyre og oppover åsen. Følg denne stien til toppen på høyde 339. Etter en morsom nedfart ender stien ved bom i Rypelia. Trill nedover mot Hagan, og ta godt synlig sti oppover mot høyre, retning Hagavannet. Følg denne, og ta en sykkelvennlig runding opp mot gapahuken. Sykle så videre over høyde 148, ned til skaret, oppover og etter hvert ta inn på asfaltert vei rett oppunder tårnet. Følg veien på baksiden av tårnet, og ta inn på sti ned mot Sama. Stien flater ut på stor grønn slette, som følges østover til bebyggelse og asfaltert vei. Trill så ned på baksiden av meieriet, og ta inn på sti ved nærmeste hus i sørvest. Stien er her noe utydelig, så vær oppmerksom på at denne tar oppover til høyre etter noen få meter. Følg denne oppover til det flater ut, og ta rett venstre rundt og etter hvert over åstoppen på høyde 163. Passer tårnet, ned på sti over liten myr, og så nedover stien med en rekke installasjoner der man eventuelt får testet seg på litt hopp og sprell. Turen er over når man treffer asfalten etter dette.