Noen velger å kjøre enn tøffere start enn andre.
Fra tur:Geitgaljartind 30. April, 2011

• Stortind (og Breitind)

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1232 II Gullesfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Stortind (og Breitind) er en utsiktsmessig fin og kjøremessig slak tur. Ned mot Holandsdalen er det likevel bratt, med en og annen renne som ser spennende ut.

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes. Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre til fergeleiet på Refsnes. Her tar man fergen over til Flesnes, og rett etter fergeleiet til høyre mot Holand. Følg veien til de siste gårdene, og parker på egnet plass på Holand. Ta sikte vest for høyde 174, og hold så et lite stykke sør på østryggen oppover. Fra Keipen til Stortind er det så stort sett bare å holde østkanten til man treffer toppvarden. Hvis man ønsker å ta turen innom Breitind først, så holder man høyden fra Keipen og inn mot skaret vest for Sørdalsholla. Herfra og opp er det bare å holde østsiden av siden til man kommer opp på flaten. Nyt så slak og åpen skikjøring ned mot skaret igjen, på med fellene, og strake veien til stortind langs nordkanten.

Nedfarten fra Stortind følger mye den samme veien som opp. Fra Keipen går det an å slippe seg litt mer i sørlig retning hvis man ønsker det noe brattere. Fra Stortind er det også noen renner ned mot Holandsdalen som ser kjøremessig morsomt ut, men dette er ikke prøvd av oss.

Kart Stortind (og Breitind)