Ørjan nyter pudder og atter pudder
Fra tur:Strandtind 11. April, 2006

• Drangen (Stortind)

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Drangen er det høyeste fjellmassivet på Rolla, og er et yndet turmål sommer som vinter. I forhold til skikjøring byr fjellet på nedfarter nesten i alle retninger. Legg til en nydelig utsikt, og anbefalingene blir ikke mindre. Lite minus for langt innsteg.

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien mot Hamnvik, og etter ca 1 mil kjører man av til venstre rett før Storelva (ved Holtet på kartet). Her passerer man et skilt merket Nord-Forsa vassdrag og et annet mindre skilt merket Drangen. Parker på høyre side rett etter dette. Herfra følger man den svingete traktor/scooterveien oppover til det flater ut, en mindre bro passeres, og man følger høyresiden av mindre tjønn. Etter dette flater det ut igjen, og ved den større hytta på venstre side før Mevatnet, tas det av scootersporet, og man følger myrene innover på vestsiden av Sulvassheia. Inne mot fjellmassivet tar man sikte mot det siste myrpartiet rett sørvest av Rundtind. Herfra går man noen hundre meter mot nord, og begynner å ta høyde i det slakeste partiet av foten. Den sikreste ruten herfra er nok å følge oppover mot skaret rett nord for Rundtind, og videre følge ryggen forbi Mellatind. Alternativt, og ved sikre forhold, kan man tidligere starte en travers mot høydene mellom Mellatind og Stortind. Herfra og videre til Stortind begynner det å bli noe brattere og mer ulendt, og det anbefales kanskje at dette stykket gjøres til fots. Vi valgte på dette stykket å gå helt oppunder bergene (med blant annet noen hyllepartier), men ved sikre snøforhold er det nok enklere å holde lavere i siden, og heller bryte opp mot toppunktet helt mot slutten.

Vi tror at en versjon av denne beskrivelsen er den enkleste og tidsmessig korteste ruten opp vestsiden av Drangen, men har man tilgang til scooter eller bomnøkler, så finnes det nok en rekke andre alternativer. Det er heller ikke uvanlig å bestige Drangen fra øst, men dette er et noe brattere veivalg, og man får heller ikke kost seg i sola hele dagen. I forhold til nedfarter er det også mange alternativer, både i øst og vest. Vi fulgte siden (renna) som starter nordvest av Mellatind. En slakere mulighet er utgang mellom Mellatind og Rundtind, mens det heller ikke er helt uvanlig å følge en noe brattere rute ned fra Stortind.

Til fots eller sykkel: Kjør anleggsveien fra Nord-Forsa og oppover mot Mevannet. Etter broen, parker i lomme på venstre side av veien. På andre siden av veien er det et skilt merket Stortinden og Sulavannet. Følg rødmerket sti herfra.