Slike dager vil vi ha flere av!
Fra tur:Skitntind 15. Januar, 2011

• Lasselitind

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (3 turer)

Fra Harstad er nok Lasselitind den beste skitoppen på Rolla når tilgjengelighet og kjøreforhold tas i betraktning. Med en nydelig utsikt og flere gode nedfartsmuligheter er denne toppen verdt et besøk.

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien mot Hamnvik, og etter 6-7 km parkerer man på venstre eller høyre side av veien rett etter passert Storelva (Sør-Forsa Vassdrag). Herfra følger man traktor(scooter)veien oppover på venstre side av rørgaten. Etter nest siste sving, krysser man Storelva, og tar sikte mot sørlig østrygg oppover mot Lasselitind. I forhold til raseksponering anbefales det å holde sørsiden av ryggen til det flater ut, for så å ta rake veien til toppvarden. Herfra kan man også, hvis ønskelig, ta en kjapp tur innom Rolla (926 moh) i nord.

I forhold til nedfart er det mange muligheter. Vi har til nå bare kjørt ned gryta mot Heimerdalen, som gir en sammenhengende flott nedfart. Ved usikre snøforhold er det kanskje tryggere å følge samme rute som opp, som også gir en meget fin, men ikke like bratt kjøring. Mellom Lasselitind og nordsiden av Rollavarden er det mange alternative nedfartsruter i østlig retning, men disse er dessverre ikke utprøvd av oss.