Trym har akkurat sluppet seg ut fra toppen
Fra tur:Hiorthfjellet 28. April, 2008

• Sula

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (3 turer)

Sula er kanskje ikke like kjent som sin nabo Drangen, men har lettere adkomst, og med fin utsikt, stort åpent topparti, samt morsom skogskjøring, er denne absolutt verdt et besøk.

På ski:

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien mot Hamnvik, og parkerer på Skog før Breivoll. Herfra går det en traktorvei/scooterløype vestover. Følg denne til kromosomkrysset, og velg veien som går opp østover. Når denne begynner å bikke nedover tar man av oppover Skogsheia der skogen nå er tynnere, og man kan holde en noenlunde rett linje mot toppen. Over tregrensa treffer man et flatt område, hvor kollen etter hvert rundes. Følg deretter vestre rygg oppover mot toppen.

På nedfarten har man et stort område å boltre seg på, og man følger mye samme vei som man gikk opp. Fin kombinasjon av åpen flankekjøring og lett skogskjøring.

På sykkel:

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien mot Hamnvik, og tar etter Breivoll av på grusvei mot venstre. Parker på større plass, og start turen gjennom port merket med blant annet Sula. Veien i starten er meget bra og lett syklende. Før Fjellmyra tar man av til venstre, og følger traktorveien videre oppover til den begynner å gå ned igjen. Her tar man av og følger ny traktorvei oppover til høyre. Denne er noe bratt i starten, men ikke verre enn at det går greit å sykle. Opp mot hytta flater det noe ut, og man følger rødmerket sti som starter på sørsiden av hytta. Videre oppover er det i starten fin sti, men for mange blir den nok i bratteste laget for å sykle. Oppe på flata og videre oppover mot toppen blir stiene mer utydelige, så her anbefales det, hvis man ønsker å sykle, å traversere seg oppover utenfor sti. Det er mye tungsyklet lyng oppover, så de fleste vil nok likevel velge å trille sykkelen store deler av veien til toppen. Nedfarten følger mye samme vei som opp, og hele stykket tilbake til bilen er flott å sykle. Lyngsyklingen fra toppen og ned til traktorveien er i seg selv en god bonus for mye trilling oppover.