Ikke rart at denne turen ofte omtales som "Norges fineste skitur"....
Fra tur:Jiehkkevárri 01. Mai, 2008

• Helligtind

Fylke: Nordland
    Kommune: Tjeldsund
    Kartblad: M 1331 IV Evenes
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Helligtind er en av de mest populære toppene på Tjeldøya, sommer som vinter. Nedfarten på ski er variert og morsom, med et ganske bratt toppheng og spennende skogskjøring til avslutning.

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover mot Tjeldsundbrua. Ta over broen, og følg E10 videre sørover. Etter snaue 2 mil, ta så av til høyre, og følg merking mot Ramsund. Noen kilometer før Ramsund, ta over broen, og følg merking til Myklebostad. Ca en mil før Myklebostad, parker ved sti/scooterløype på høyre side av veien, rett etter første venstre sving i Breidvikbotn. Følg stien det første stykket, og finn videre egnet vei gjennom småskogen. Over tregrensen får man full oversikt, og den kanskje tryggeste veien er via Litletinden. Ta sikte på denne ryggen, som følges til topps. Deretter går det litt ned i sadelen før man gjør unna de siste høydemetrene opp til Helligtind. Hvis snøforholdene tillater det, kan man på nedfarten slippe seg ned fra sadelpunktet. Dette gir nok den fineste kjøringen i toppen. Videre nedover er det slak og åpen kjøring, som avsluttes med morsom og variert skogskjøring.

Dette er ikke forsøkt av oss, men under gode snøforhold er det sikkert mulig å gå opp i sadelen, eventuelt angripe toppen fra sør eller sør-øst.