Østsiden av Hattfjellet er meget bratt, her er det Håvard som titter ned i avgrunnen
Fra tur:Hattfjellet 01. April, 2010

• Skitneskardtind

Fylke: Nordland
    Kommune: Tjeldsund
    Kartblad: 1332 III Tjeldsundet
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Skitneskardtind ligger på rekken sammen med Kongsvik-, Sæter- og Haukebøtind, og er kanskje den minst tilgjengelige og besøkte. Fin topp med fin utsikt, som ennå ikke er prøvd vinterstid.

Fra Harstad kjører man sørover, og ved Tjeldsundbrua tar man høyre og følger E10 mot Lødingen. Ved butikken i Kongsvik tar man til høyre inn merket vei Kongsvikdalen. Etter noen kilometer deler veien seg ved en oppslagstavle. Her tar man til venstre, før man etter hvert svinger av til høyre ved merking Sætran. Parkeringsplassen er like etter avkjøring. Stien starter gjennom gården, og følger noe bratt oppover mot Kvanntomyran. Oppe på flaten kommer man inn på DNT-sti, og denne kan gjerne følges et stykke før man vender østover mot fjellet. Ta sikte inn mot nordenden av Tindholvatnan, og følg herfra en nordøstlig bue opp mot nordenden av tydelig flate sør for toppen. Herfra til toppvarden er det bare å følge ryggen oppover.

Denne toppen har vi foreløpig bare besøkt i forbindelse med høstjakta, og bildene stemmer kanskje ikke helt med turbeskrivelsen. Skitneskardtind kan også nås via Storvannet Syd eller å følge Håkadalen opp mot Skitneskaret, men disse variantene er ikke prøvd av oss. Denne turen er heller ikke utført med ski på bena.