Her har også Vegard kommet seg til topps, akkurat i tide til å forevige en fantastisk solnedgang.
Fra tur:Blåskredtinden 17. August, 2011

• Jakobstind

Fylke: Nordland
    Kommune: Tjeldsund
    Kartblad: 1332 III Tjeldsundet
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Jakobstind er en av flere topper rett under 1000 moh i Tjeldsundområdet, men er kanskje den av disse med den beste utsikten, da man fra toppen ser langt i alle retninger. Flott tur, som ennå ikke er prøvd på vinteren.

Fra Harstad kjører man sørover, og ved Tjeldsundbrua tar man høyre og følger E10 mot Lødingen. Ved butikken i Kongsvik tar man til høyre inn merket vei Kongsvikdalen. Etter noen kilometer deler veien seg ved en oppslagstavle. Her tar man til venstre, før man etter hvert svinger av til høyre ved merking Sætran. Parkeringsplassen er like etter avkjøring. Stien starter gjennom gården, og følger noe bratt oppover mot Kvanntomyran. Oppe på flaten kommer man inn på DNT-sti, og denne følges en drøy kilometer østover. Bryt så oppover i noe ulendt terreng, og når det flater ut, ta sikte mot ryggen opp til Tverraksla, og følg denne opp til platået. Herfra er veien til toppen grei. Det er en del steinur oppover, men legger man seg noe vestover er det en del grønt å trå på. Alternativt kan man følge ryggen, der steinene er noe mindre. Nesten oppe på toppen, får man øye på takkene, og den høyeste av disse rager noen meter høyere enn hovedtoppen. Vi har ikke under gode forhold gjort et seriøst forsøk på å bestige denne, men med noe klatreutstyr skal dette være gjennomførbart. Denne turen er heller ikke prøvd ut på vinteren.