Nok et flott fjell man har innenfor synsvidde fra toppen, Hamperokken.
Fra tur:Smalaktinden 02. Oktober, 2010

• Vågakallen

Fylke: Nordland
    Kommune: Vågan
    Kartblad: 1131 III Stamsund
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Vågakallen er et av de mest kjente og populære fjellene i Lofoten. Dette er en gåtur for viderekomne, men lar seg i tørt vær fint bestige uten ekstra utstyr. Anbefales på det sterkeste!

Fra Harstad, følg veien sørover, og ta til høyre på E10 i rundkjøringen før Tjeldsundbroen. Følg E10 via Lofast, og et stykke etter Svolvær, ta til venstre inn på riksvei 816 til Henningsvær. Parker så i forkant av broen over Djupfjorden. Herfra er det en meget tydelig sti innover på nordsiden av Djupfjorden. Noen titalls meter etter passering bekk fra Djupfjordvatnet, ta stien som går til høyre. Vær obs på at denne ikke er helt enkel å se her. Videre oppover er stien forholdsvis enkel å følge. Husk bare å holde til venstre for bekken, og ta sikte mot skaret nord for Kvanndalstinden hvis stien skulle mistes. Fra skaret går stien nedover i nordøstlig retning, før den bryter rett nordlig, og opp den bratte gresskledde renna. Fra toppen av renna ser man tydelig det gresskledde båndet i østlig retning som stien videre følger. Her er det litt trygg klyving, og vi foretrakk å bruke hjelm herfra. Etter en stund kommer man opp til "taket", kanskje det mest eksponerte området på turen. Dette er et sva på 15-20 meter som må passeres, og her er det ikke rom for å skli nedover. Mange velger å sikre med tau her, og i vått vær er dette nesten en nødvendighet. Er man trygg på seg selv og høyden (og med god friksjon på skoene) lar dette seg fint passere i tørt vær. Etter "taket" er stien oppover grei, med litt trygg småklyving her og der. Vel oppe ved toppvarden, er det bare å nyte en fantastisk utsikt.