Det er fint på yttersia på slike godværsdager
Fra tur:Håja (Nipen) 25. August, 2013

• Flyndretind

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Flyndretindtraversen er en spennende og luftig tur, med nydelig utsikt hele veien. Turen er foreløpig ikke prøvd vinterstid, men en nedfart i sørlig retning er sikkert ikke å forakte.

Fra Harstad kjører man nordover, og inn på riksvei 867 til Stornes. Her tar man ferga over til Bjørnå på Grytøya. Fra fergeleiet tar man til venstre, og følger veien til Grøtavær. Etter bebyggelsen fortsetter man privat vei inn mot høyde 158, og parkerer i nærheten av de små røde og runde anleggsbyggene. Herfra følger man stien på nordsiden av høyden, til man treffer større traktorvei. Så er det bare å ta sikte mot ryggen. I starten er det noe vegetasjon, men man kommer raskt over tregrensen. Vel oppe på ryggen blir det tidvis litt luftig i starten, og spesielt bratt er det ned mot Bjørndalen. Omtrent halvveis mot toppvarden blir det ved et par anledninger så bratt at man blir tvunget litt ned i lia mot sørvest. Etter disse partiene er det veldig greit til topps. Ved høyde 813 blir det igjen noe brattere, og også her må man ved et par anledninger legge seg litt ned mot høyre. Veien videre mot skaret er ellers grei, og så fremt man ikke ønsker å gå traversen på nytt, avsluttes turen ned Bjørndalen.

Beskrivelsen over gjelder for traversen. Hvis man bare ønsker å nå toppen, er det nok greiest å starte på Alvestad, og følge lia oppover (ikke prøvd av oss). Denne turen er heller ikke prøvd vinterstid.