Vi nærmer oss Gulliktinden, som vi dessverre ikke fikk besøkt på denne turen.
Fra tur:Reinnesfjellet 15. August, 2012

• Langlitind

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Langlitind er Andørjas høyeste topp, og også Nordens høyeste topp på en øy. Toppen er verdt et besøk både sommer og vinter, spesielt for sin gode utsikt. Denne er ennå ikke prøvd på ski, men vi ser for oss gode muligheter også her.

Langlitind er Nordens høyeste topp på ei øy, og bare av den grunn verdt et besøk.

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien til Hamnvik, og tar tunnellen over til Andørja. Etter tunnellen, følg merking mot Årbostad. Et par kilometer etter Engenes passeres en bro over Straumen. Like etter broen, ta til høyre mot Skjellelv. Nesten ved veis ende (etter ca 7 km), parker ved grustaket på Pollen. Her er det også et skilt som viser ruten opp til Langlitind. Fra parkeringsplassen er det en godt blåmerket sti oppover skogen. Oppe ved Døsjen svinger stien markert mot høyre, og går opp mot Innerholvannet. Etter tregrensen er holdepunktene rødmerkede varder. Oppe ved vannet svinger stien bratt mot venstre, og denne tråkler seg så oppover ryggen. Stien er godt merket, og over Innerholvannet vil man hele tiden ha sikt ned mot Døsjen. Etter å ha passert til venstre for høyde 1033, er det bare å følge steinlia opp til toppen, og gjøre seg klar for en meget bra utsikt.

Vi har ikke prøvd Langlitind vinterstid, men etter litt rundspørring ser vi for oss følgende alternativer: Enten slippe seg ned mot Døsjen noen hundre meter under toppen, eller komme seg ned i østlig retning og følge Blåisen nedover. Det siste alternativet krever bil på eksempelvis Fornes (eller at turen starter her).