Ørjan tar bena fatt opp mot toppen
Fra tur:Strandtind 25. April, 2004

• Lågfjellet

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: 1332 IV - Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Lågfjellet er en av mange småtopper man får på rad og rekke etter å ha passert Kasfjord fra Harstad. Dette er helst en sommertur, og det anbefales også å ta med terrengsykkelen. Grei tur også vinterstid, men ikke den helt store skikjøringen.

Fra Harstad, følg hovedveien nordover forbi Bergseng, Ervika og Møkkelandet. Etter Høgda, ikke ta av opp mot Aunfjellet, men fortsett veien framover og ned mot Kasfjord. Etter Kasfjordvannet er det ca en halv mils kjøring videre. Parker på større parkeringsplass på venstre side rett etter merking til Rivermont ungdomssenter. Herfra følger man traktorveien til den slutter inni Skjærstaddalen. Traktorveien går over i en god sti østover, som følges videre oppover. Over tregrensen tar man rett sørover for å nå det høyeste punktet på 559 moh, men den fineste endestasjonen er kanskje den store varden man når ved heller å holde nordøstlig retning etter tregrensen (se kart).

Dette er hovedsakelig en sommertur, gjerne med sykkel. Vi har også gjennomført denne turen vinterstid, men skikjøremessig er det andre topper i nærheten med tilsvarende høyde som heller er å foretrekke (for eksempel Nontind).