I bakgrunnen skimtes Bolnatind, som var det egentlige målet for dagen. Vi får eventuelt prøve på nytt i august.
Fra tur:Svangsfjellet (vest) 28. Juni, 2014

• Trollfjellet

Fylke: Nordland
    Kommune: Tjeldsund
    Kartblad: M 1331 IV Evenes
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Trollfjellet er den høyeste toppen på Tjeldøya, og også den høyeste toppen i Tjeldsund kommune. En fin og lengre tur, som byr på fantastisk utsikt, og også variert og bra skikjøring.

Alternativ 1:

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover mot Tjeldsundbrua. Ta over broen, og følg E10 videre sørover. Etter snaue 2 mil, ta så av til høyre, og følg merking mot Ramsund. Noen kilometer før Ramsund, ta over broen, og følg merking til Myklebostad. Et par kilometer etter passering av Storelva, ta til høyre på mindre grusvei, og følg denne innover og mot Storelva igjen. Storelva krysses så over en bro ved sørenden av Storvatnet, og veien følges videre til den stopper inne ved Vassbotnmyran. Her parkeres bilen på egnet plass. Like etter start krysses elva over en stålbjelke, og videre oppover er det en meget bra rødmerket sti. Storelva har man rett på høyresiden av seg hele veien opp til Tindvatnet. Gå videre langs (eventuelt over tidlig på vinteren) sørenden av Tindvatnet, og ta så fatt på ryggen oppover mot Trollfjellet. Stien er merket (varder) hele veien til topps, men på vinterstid kan det hende at man må avvike litt fra denne. Spesielt gjelder dette det første (og bratteste) stykket av ryggen. Etter dette er veien videre til toppvarden veldig grei. Nedfarten følger mye samme vei som opp, med åpen fin kjøring i starten, og noe morsom variert kjøring ned mot Tindvatnet. Dette er ikke forsøkt av oss, men det bør også være mulig å finne brattere linjer ned mot Trollvatnet.

Alternativ 2:

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover mot Tjeldsundbrua. Ta over broen, og følg E10 videre sørover. Etter snaue 2 mil, ta så av til høyre, og følg merking mot Ramsund. Noen kilometer før Ramsund, ta over broen, og ta etter broen mot høyre, merket Tjeldnes. Ved Valvågen, ta til venstre rett før vannet, og parker inne med hytta ved veis ende (forutsatt at dette er greit for hytteeier). På grunn av tett vegetasjon kan det være greit å følge langs vannet det første stykket, og så gå over myrene. Begynn så å ta høyde, og følg nordsiden av Forsdalselva oppover dalen det første stykket, og kryss elva etter en snau kilometer når det flater ut. Ta rolig høyde opp til gryten, til man har utsikt opp mot Kjerstadtind i sør og Trollfjellet i øst. Herfra er det to greie muligheter til toppen. Enten tar man sikte mot Kjerstadtind, og dreier østover oppover ryggen mot Trollfjellet rett før vannet nordøst av Kjerstadtind. Eller man fortsetter østover under høyde 616, og dreier oppover mot toppen etter at de bratteste bergene er passert. Begge alternativene er like greie.

Det er flere nedfartsmuligheter fra toppen. Følger man sistnevnte rutealternativ får man en lang sammenhengende kjøring, og ønsker man det litt brattere kan man etter hvert legge seg inn under bergene rett vest for toppen. Førstnevnte rutealternativ kan også følges nedover. Kanskje er det da mest moro å slippe seg vestover og ned i gryten før den markerte ryggen som går ned til vannet. For begge alternativene følger en litt morsom transport nedover Forsdalen på elvens nordside.