Upåklagelig utsikt fra toppen. Været er også helt greit :-)
Fra tur:Blåtind (Den sovende soldat) 01. Mars, 2008

• Kvalhornet

Fylke: Nordland
    Kommune: Fauske
    Kartblad: M 2029 I Valnesfjord
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Kvalhornet har fått navnet sitt etter toppens utseende, nemlig en kvalfinne. Dette er en fin og enkel tur, med mye slak og sammenhengende kjøring.

Fra Fauske, følg riksvei 80 mot Bodø. Etter ca 2 mil, i Nordvik, ved merket skilt, ta av til høyre opp mot Bringsli. Ikke så lenge før skiltet til Bringsli kjører man over en myr, like før det bekker rolig ned mot bebyggelsen i Bringsli. På myren er det en liten parkeringsplass på venstre side av veien, hvor man nå setter bilen. Turen videre følger en sti i nordlig retning, før den dreier mer vestover mot Nattmålstuva. Man skal hele tiden holde seg på sørsiden av Grytåga. Man passerer varden på Nattmålstuva, før man nå dreier rett nordlig mot toppen. Snøforholdene avgjør om man går strake retningen opp mot toppen (det vanligste) eller om man følger vestryggen oppover det siste stykket. Nedfarten følger mye samme veien som opp, med litt brattere kjøring helt i starten, og deretter slak kjøring tilbake til Nattmålstuva. Den fineste sammenhengende kjøringen får man fra Nattmålstuva og nedover.