Fantastisk vær. Klokka nærmer seg ni på kvelden, og sola er ennå med oss.
Fra tur:Store Jægervasstind 09. Mai, 2010

• Breidtind

Fylke: Nordland
    Kommune: Vågan
    Kartblad: M 1131 I Austvågøya
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

I Lofoten er det flere topper ved navn Breidtind, men dette er nabotoppen til den mer kjente Torskmannen. Det er kanskje mest naturlig å ta Breidtind i kombinasjon med sistnevnte. Nedfarten byr på fin sammenhengende kjøring.

Fra Harstad, følg veien sørover, og ta til høyre på E10 i rundkjøringen før Tjeldsundbroen. Følg E10 via Lofast til Vestpollen, og ta til høyre innover vei merket til Laukvika. Etter et par-tre kilometer, ved enden av Vestpolltjønna, parker ved kraftanlegget (Kvitforsen) på høyre side. Litt senere på våren kan det være greit å gå noen ekstra hundre meter videre langs veien, for å slippe unna ett av elvekryssene der man må av med skiene. Turen starter nordvestover innover myrene mot søkket, der man krysser Kvitforselva i flatere terreng. Følg nå vestover på sørsiden av elven til man kommer opp til vannet. Herfra følger man vannets sørside og holder sørvestlig retning oppover. I skrivende stund er vi usikre på om det er mest gunstig å gå opp sør eller nord for toppen, men for å nå toppen må man nok uansett av med skiene. Hvis føre og forhold tillater det, er nok den beste nedfarten sør for Sukkerbrettet. Ellers kan man kjøre tilbake mot vannet, og holde nordsiden av elven nedover mot Kvitforselva igjen.