Det er flotte forhold, her med utsikt i østlig retning.
Fra tur:Storhornet (Kvæfjord) 12. Juli, 2014

• Torskmannen

Fylke: Nordland
    Kommune: Vågan
    Kartblad: M 1131 I Austvågøya
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Torskmannen er en av de populære toppturmålene i Lofoten. En forholdsvis enkel tur som byr på variert og fin kjøring. De 400 øverste høydemetrene er det bare å gi full gass.

Fra Harstad, følg veien sørover, og ta til høyre på E10 i rundkjøringen før Tjeldsundbroen. Følg E10 via Lofast til Vestpollen, og ta til høyre innover vei merket til Laukvika. Etter et par-tre kilometer, ved enden av Vestpolltjønna, parker ved kraftanlegget (Kvitforsen) på høyre side. Litt senere på våren kan det være greit å gå noen ekstra hundre meter videre langs veien, for å slippe unna ett av elvekryssene der man må av med skiene. Turen starter nordvestover innover myrene mot søkket, der man krysser Kvitforselva i flatere terreng. Følg nå vestover på sørsiden av elven til man kommer opp til vannet. Herfra holder man høyreflanken oppover mot sadelen mellom Torskmannen og høyde 740. På de siste metrene mot toppen må man vurdere forholdene, men påberegn at skiene må av her. Ved hardt føre kan det kanskje være greit med en isøks. På nedfarten kan man koste på de nesten 400 høydemetrene ned til vannet, eller man kan legge ruten litt østover og velge en brattere nedfart. Det vanligste er uansett (på grunn av solen) å avslutte turen på nordsiden av elven (motsatt side av oppfarten). Dette gir nok også flest høydemeter med fin kjøring.

Denne turen kan gjerne kombineres med en tur opp til nabotoppen Breidtind.