Eric med Ellendalen i bakgrunnen

Fylke: Nordland
    Kommune: Vågan
    Kartblad: M 1131 I Austvågøya
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Geitgaljartind regnes for å være blant de beste toppturene som kan gjennomføres i Lofoten. Her opplever man over 1000 høydemeter med variert kjøring, og utsikten er meget bra. En tur som anbefales på det sterkeste.

Fra Harstad, følg veien sørover, og ta til høyre på E10 i rundkjøringen før Tjeldsundbroen. Følg E10 via Lofast til Laupstad, og ta ned til venstre mot Liland. Etter en kilometer, parker ved den nedlagte butikken på venstre side. Herfra begynner turen oppover på fjellveien som starter på sørsiden av butikken. På våren må man påberegne at skiene må av et par ganger den første halvtimen. Oppover Lilandsdalen bør man være varsom for de bratte sidene under Kufoten, og holde trygg avstand litt til høyre. Ellers gir ruten mye seg selv til litt over 900 moh, der terrenget flater noe ut, før man tar fatt på de to siste etappene mot toppen. På begge disse etappene kan det hende at skiene må på ryggen. Spesielt den siste etappen kan være noe eksponert, og ved hardt føre anbefales det isøks (og stegjern) oppover til toppunktet. For nedfarten er det mange muligheter. Den ene er å følge samme rute ned som opp (kun denne er foreløpig prøvd av oss), men rennen ned mot Kvanndalen og flanken østover som svinger seg nedover langs Krokelva er også populære nedfarter. Uansett valg, her er det mye fin kjøring.