Stetind sett fra rasteplassen

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Når man kjører forbi Kasfjord kan man ikke unngå å legge merke til en fristende renne ned fra Høgfjellet. Dette er Kasjordrenna, en bratt og spennende tur, med fin utsikt nordover på veien opp.

Fra Harstad, følg hovedveien nordover forbi Bergseng, Ervika og Møkkelandet. Etter Høgda, ikke ta av opp mot Aunfjellet, men fortsett veien framover og ned mot Kasfjord. Kjør forbi Kasfjordvannet, og parker på venstre side rett etter siste hus på Auna (like etter Auna-skiltet på venstre side). Start å gå oppover terrenget etter ca 100 meters gange videre på hovedveien. Ta nå sikte mot den markerte store renna til høyre. Fra inngangen av renna og videre oppover kan det være lurt å holde høyre side, da denne siden er minst eksponert for stein og snø fra sideberget (her er det også 4-5 relativt sikre plasser å ta pauser på). På ca 400 moh deler renna seg i to, og her følger man den venstre delen videre. Mot slutten av renna (der den utvider seg) anbefales det av sikkerhetsmessige hensyn å trekke litt mot høyre. Hvis man ikke ønsker å kjøre ned hele renna i ett, anbefales det å kjøre inn til venstre (sett ovenfra) på de relativt sikre pauseplassene nevnt tidligere i teksten.

Husk at denne turen ikke bør gjennomføres hvis man ikke er sikker på snøforholdene.