Ingrid og Eric et stykke inn i fjorden
Fra tur:Møysalen 28. Juli, 2011

• Segeltind

Fylke: Troms
    Kommune: Skånland
    Kartblad: 1332 II - Astafjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Segeltind er en av kremtoppene i Grovfjord. Høydemetrene tas raskt og effektivt, og belønningen er en fantastisk nedkjøring. Her kan man fint få ca 900 høydemeter med meget morsom og tidvis bratt og variert kjøring.

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover, og over Tjeldsundbroen. Følg E10 forbi Snubba, og ikke lenge etter starten av 90-sonen, sving av til venstre mot Grovfjord. I Bakkejorda passeres broen som går over Segelelva. Parker like etter broen på en større parkeingslomme på veiens høyre side. Fra Tjeldsundbroen kan man, hvis ønskelig, alternativt følge kystveien gjennom Sandstrand og Tovik til Grovfjord. Tidsmessig blir dette mye det samme som første alternativ. Fra parkeringsplassen går man nå tilbake over broen, og tar til venstre ved første gård, og følger sti oppover på høyre side av Segelelva. Ved ca 150 moh er det en liten bro over elva. Denne skal man ikke krysse, men heller følge bratt oppover mot høyre gjennom smal passasje i granfeltet. Etter dette kan elva forsåvidt krysses når man ønsker (forutsatt at snøen holder), med det greieste er kanskje å vente til Segeldalen flater noe ut. Ta nå sikte mot østryggen som fører mot toppen, og følg denne opp til eggen (mot slutten kan det kanskje være greit å trekke litt lengre vest for å unngå bratte skrenter under seg).

Vel oppe oppe på eggen, er det bare å følge denne vestover til toppunktet. På nedfarten er det mange muligheter, men vær oppmerksom på de bratte skrentene på vestsiden av fjellet. Lengre ned anbefales det likevel å trekke vestover, slik at man øker antall gode høydemeter med skikjøring.

Kart (Klikk på kartet for å vise bilde med inntegnet rute)