Ingrid leder an, vi gikk opp det siste synlige søkket på venstre side
Fra tur:Storsteinnestind 12. Mai, 2013

• Orvasstind

Fylke: Troms
    Kommune: Tromsø
    Kartblad: M 1434 II - Tussøya
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Langt mindre kjent enn naboen Store Blåmann, men alikevel verd et besøk. Turen til topps er ikke like godt merket som andre topper i området, men det er ikke noe problem å finne frem hvis man tar seg litt tid. Småklyving mot

Orvasstind er med sine 980 moh noe lavere enn sin nabo i sør, Store Blåmann, men alikevel mer krevende. Store deler av veien til topps går i steinur, til tider småklyving (ikke vanskelig, sikringsutstyr er ikke nødvendig). Fra Tromsø kjører man akkurat samme rute som når man skal til Store Blåmann: først til Kvaløya, så sørover mot Eidkjosen og tar av mot Kaldfjorden. Veien følges til man er nesten i Ersfjorden, her svinger man av mot høyre og følger veien til man har passert parkeringsplassene til Store Blåmann. Et lite stykke etter disse parkeringsplassene passerer man et grustak som det kan være fristende å parkere i (ikke lurt, man kan risikere at bilen blir sperret inne her), det er bedre å kjøre noen hundre meter til og svinge av ved en grusvei som går innover Urdalen. Denne veien er sperret med bom etter noen hundre meter, men her kan man parkere og dette er startpunkt for turen.

Følg grusveien forbi bommen og inn til et gammelt forsvarslager. I høyrekant av dette lageret starter stien, og denne skal man følge til man er nesten ved vannet på 334. Stien er bra i starten, men noe dårligere etterhvert. Uansett så skal elva krysses før det blir bratt, og man krysser ikke elva igjen før man er helt oppe ved vann 334. Vel oppe her bør man fylle vann, dette er siste mulighet for dette. Elva krysses, og man sikter seg inn på østryggen til Orvasstinden. Herfra og helt opp skifter terrenget noe karakter, det blir brattere og mye mer steinur, av denne grunnen så går marsjfarten noe ned. O Når man har kommet opp på ryggen, så følger man denne helt til topps. Det er noen laget noen små varder, samt at man kan se noe slitasje i terrenget, følg disse. Den siste biten mot toppen er ganske luftig, men her går man litt til høyre for selve ryggen.

Vel oppe kan man nyte en flott utsikt, blant annet mot Store Blåmanns nordvegg, en storvegg som i klatremiljøet er kjent langt utenfor Norges landegrenser. Denne turen er som sagt noe mer krevende enn Blåmann, men hvis man liker litt småklyving mot toppen og ikke har noe problem med å gå i steinur (det er hardt for knærne på vei ned igjen) så er dette en flott tur.