Etter noe venting på toppen, begynner det endelig å lysne. Skiene tas på, og Einar kommer hoppende nedover.
Fra tur:Kongsviktind 10. Februar, 2013

• Storhornet (Kvæfjord)

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: 1332 I - Kvæfjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (5 turer)

Storhornet er nok den mest populære turtoppen i Kvæfjordområdet. Toppene rundt er lave, og utsikten fra hornet er derfor meget bra. Skikjørere vil også finne de ulike nedfartsmulighetene som morsomme.

På ski:

Ta hovedveien nordover ut av Harstad, gjennom Ervika, Møkkelandet og forbi Kasfjord, mot Borkenes. Følg veien rundt Nupen, forbi Bremnes, og etter noen kilometer parker bilen ved grønn verkstedbygning på venstre siden av veien helt mot slutten av Mollvik (avklar gjerne parkering med de fastboenede). Det første stykket går langs traktor (scooter)-vei inn mot Lomvatnet. Bryt sørover rett før hytten, og følg så ryggen østover og strake veien mot toppen. Storhornet kan nås fra de fleste himmelretninger, men dette er nok den raskeste veien med tyngre toppturutstyr. Anbefalt nedfart er å følge gryten ned mot Lomvatnet, for så å trekke inn mot Reinspælen og få med seg mest mulig skogskjøring det siste stykket ned mot bilen. Andre nedfarter er også mulige, for eksempel dalen mellom Storhornet og Meraftesfjellet ned mot Bremnesvatnet (foreløpig ikke prøvd).

På sykkel:

Fra Harstad, kjør nordover og følg riksvei 83 mot Åsegarden ved Bergseng. Følg veien forbi Åsegarden, over Kvæfjordeidet, ned Gåra, og mot Borkenes. Før sentrum, ta merket vei til høyre, passer kirken på høyre side, og ta igjen høyre på vei merket mot skytterbanen. Denne følges oppover, via en port, skytterbanen passeres på oversiden, og det flater etter hvert ut ved en låst bom. Her parkerer man i lomme på høyre side. Følg så veien videre innover (nordover), og etter et par km, bak Surenåsen, ta til venstre over bekken. Ta så høyre i første store kryss, og hold rett fram i det neste, og opp en brattere kneik med hytte på høyre side. Herfra er stien veldig tydelig opp til det flater litt ut igjen over 500 moh. Syklemessig er dette siste stykket lite teknisk, men mange må nok dytte eller stoppe på grunn av den lange sammenhengende, og ganske tunge, stigningen. Videre til toppvarden er det flatere, med flott sykling i småsteinsterreng. Dette stykket er merket med mindre varder. Etter en kjapp pust ved toppvarden slipper man seg nedover i nordøstlig retning, og tar retning mot mindre vann, der bekken krysses rett ved vannet. Fortsett opp knausen, og man kommer inn på tydelig sti som går opp mot Storhornet. Oppover mot toppen er det lett terreng for sykling, så der stien blir for bratt går det fint an å traversere seg oppover. Nedfarten følger mye samme vei som opp, men man kan gjerne følge stien et ekstra stykke nedover, så ta sikte mot høyde 623, for så å slippe seg ned på stien mot Raudmoldheia. Herfra og ned er det prima forhold for god fart på terrengsykkelen. Totalt sett en tur som virkelig anbefales på sykkel på grunn av det lettsyklede terrenget.