Rolf Andreas og Bjerck tar en kort pause ca halvveis oppe
Fra tur:Store Hollendaren 30. April, 2007

• Soltuva

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: 1332 III Tjeldsundet
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Soltuva er en av mange småtopper som ligger i massivet med blant annet Nattmålsnuten og Sørvikfjellet. Ikke all verden til skikjøring, men for så vidt verdt en tur på terrengsykkel fra ulike startplasser.

Alternativ 1:

Fra Harstad, kjør nordover og ta av mot Åsegarden ved Bergseng. Følg veien forbi Åsegarden, og ta til venstre mot Sørlia like etter passering Åsegarden leir. Fortsett til veis ende, og parker på større parkeringsplass (med skyteskilt) på venstre side (ved Buttelvannet). Følg skytebaneveien til venstre, gjennom bom, ta til høyre i større kryss, og oppe ved skytebanen fortsetter man på veiene sørover så langt man kommer. Her tar man opp på en traktorvei til venstre, kryss bekken, og følg stien til rett over flata. I stikrysset rett etter en kneik tar man venstre, og følger stien strake veien til toppen. Nedfarten følger samme rute som opp. Fram til bekken er det teknisk veldig lett sykling. Videre oppover blir det gradvis vanskeligere, og de fleste må nok dytte sykkelen enkelte plasser. Ønsker man en lengre tur anbefales det å starte i Folkeparken. Man kan da ta inn på veien rett etter travparken. Ønsker man derimot et lengre stykke med småteknisk sykling, anbefales det å følge stien til Steinsåsvannet.

Alternativ 2:

Fra Harstad sentrum kjører man sørover riksvei 83, og tar til venstre mot Kilbotn. Følg veien forbi Kilbotn, og ta til høyre opp mot skistadionen (Kilkamhuset). Parker her, og følg lysløypa (langs kraftledningene) oppover. Ta til høyre før Dotthaugen, og følg så stien over myrene, og kom ned på nordsiden (ved hytta) av Tennevannet. Herfra er det rødmerket sti på østsiden av vannet, og denne følges oppover mot Nattmålsnuten. Dette stykket er syklemessig veldig vanskelig. Stien blir bedre når det flater ut, og tar sørvestover mot Magnusvannet. Her forlates den rødmerkede stien, og stien mot Soltuva følges til toppen. Dette siste stykket er forholdsvis fint å sykle. Nedfarten kan følge samme vei som opp, men det anbefales heller at denne tas ned mot skytebanen, og deretter runde Tennevasshøgda, og komme inn på plankeveien over myrene nordvest for Tennevannet. Deretter følges samme rute som opp. Med unntak av stykket fra Tennevannet til Nattmålsnuten, så er denne ruten fint syklende, og turen byr på et variert sykkelterreng. Rundt Dotthaugen byr også turen på mye fin myrsykling.