Øyvind og Kristoffer følger like etter, det var 30-40 cm pudder overalt denne dagen
Fra tur:Strandtind 20. Mars, 2008

• Satertind

Fylke: Nordland
    Kommune: Saltdal
    Kartblad:
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Satertind ligner nesten litt på Ayers rock der den ligger. Toppen ligger i Junkerdal nasjonalpark, og fra toppvarden har man god utsikt over denne.

Ved Røkland senter, ta av E6 og følg merking mot Evenesdalen. Opp til toppen (og forsåvidt også ned fra toppen) er det to mulige ruter, merket med rød og lilla på kartet. Den lilla ruten starter ved veis ende, og følger DNT's løype et stykke, før man tar av til høyre og går over broen som krysser elva som renner nedover Storengdalen. Herfra er stien mer utydelig, men terrengets natur gjør at man ender opp ved Tverrelvvatnan. Herfra må man unngå de bratteste partiene, og avslutningsvis følge ryggen i nordvestlig retning mot toppvarden. Den røde ruten starter noen kilometer tidligere. Parker der traktorvegen starter, og følg denne til vegetasjonen gjør det greit å komme seg opp mot Satertindrasta. Herfra er det greit å holde venstre, slik at man alltid ser ned mot Evenesdalen. Denne ruten har et bratt parti (merket med svart kryss) som kan være ubehagelig, spesielt ved våte dager. Etter dette er det bare å gradvis ta høydemetrene opp til toppen.