Ørjan børster opp mer pudder. I dag var det forhold for høy fart
Fra tur:Galten 27. Mars, 2011

• Siriskolten

Fylke: Nordland
    Kommune: Tjeldsund
    Kartblad: M 1331 IV Evenes
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Siriskolten er kanskje den største sommerklassikeren på Tjeldøya, og har flere ganger vært med på Ti på topp. Ruten opp er veldig bra merket, og dette er absolutt en tur som anbefales med tohjulingen som turkamerat.

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover mot Tjeldsundbrua. Ta over broen, og følg E10 videre sørover. Etter snaue 2 mil, ta så av til høyre, og følg merking mot Ramsund. Noen kilometer før Ramsund, ta over broen, og følg merking til Myklebostad. Parker så til høyre i steinbruddet ca 600 meter etter broen. Følg så hovedveien ca 200 meter tilbake og ta inn på merket (fjellnavn og rødmerket) sti oppover. Oppe på første flaten tar stien østlig retning, og den traverserer seg etter hvert i sørvestlig retning under høyde 414. Oppe på neste flate følger stien østover mot høyde 470. Den dreier så opp og sør, og herfra er det strake veien langs ryggen opp til toppvarden. Hele turen er såpass godt merket at det er umulig å gå feil.

Syklemessig er dette en meget flott tur. Det vil være partier der de fleste må trille litt oppover, men nedover vil den drevne terrengsyklist sykle det meste (om ikke alt), i et morsomt og variert terreng.