Det var helt fantastisk å kjøre ned en lang leside med nysnø
Fra tur:Nontind 03. April, 2007

• Ørfjellet (Ølfjellet)

Fylke: Nordland
    Kommune: Saltdal
    Kartblad: 2128 IV Junkerdal
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)  (2 turer)

Ølfjellet er den høyeste toppen på Saltfjellet i Nordland. Bare navnet tilsier at dette er verdt en tur, men på Saltfjellets høyeste punkt skal man heller ikke kimse av utsikten. En relativt lang tur, med mye tildels slak skikjøring. Fra toppen kan man dog velge brattere varianter.

Fra Fauske, følg E6 sørover, forbi Rognan, og videre til Storjord. Rett etter broen (før Saltdal turistsenter), ta av på grusvei til høyre, bro over Lønselva, og følg grusveien videre opp til Kjemåga stasjon, hvor man parkerer. Herfra krysser man først jernbanelinjen og følger rødmerket sti det første stykket. Etter et stykke tar man av fra stien, og følger en rett vestlig (sørvestlig) retning inn mot den minst bratte delen av fjellfoten. Følg oppover og rund bergene i nord. Ta sikte mot den tydelige flanken sørøst for toppen. Denne følger man oppover, til man under bergene går over til østryggen og følger denne til topps. Så er det bare å nyte en 360 graders utsikt over dette flotte området.

Nedfarten følger i utgangspunktet samme vei som opp. Det er sikkert mulig å gjøre en del brattere varianter på nedfarten, men dette er ikke prøvd av oss. Vær også oppmerksom på at denne beskrivelsen er laget etter en vårtur til toppen.