Det flater så litt ut. Her er det bare å kose seg og nyte en fantastisk utsikt.
Fra tur:Reinnesfjellet 15. August, 2012

• Skorvetind

Fylke: Troms
    Kommune: Skånland
    Kartblad: 1332 II - Astafjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Skorvetind er en spektakulær topp med flott utsikt og stupbratt vestside. Den er likevel harmløs å nå på ski. Fin kjøring i topphenget og påfølgende heng, samt mye slak skogskjøring tilbake til bilen.

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover, og over Tjeldsundbroen. Følg E10 forbi Snubba, og ikke lenge etter starten av 90-sonen, sving av til venstre mot Grovfjord. Etter Saltvannet, rett før Årsandvika, parkerer man i liten parkeringslomme på venstre side. Et skilt fra Nova turlag rett over veien indikerer at dette er riktig plass. Fra Tjeldsundbroen kan man, hvis ønskelig, alternativt følge kystveien gjennom Sandstrand og Tovik til Grovfjord. Tidsmessig blir dette mye det samme som første alternativ. Fra skiltet er stien godt rødmerket oppover terrenget. Etter tregrensen bryter man av fra stien og tar retning gjennom skaret øst før Ramnfløya. Herfra stiger man jevnt oppover (nord for topp 694) i ganske strak østlig retning. Det går nok an å følge dalen oppover, men vi valgte å ta opp det godt tydelige henget lengre mot sør. Følg så over flaten, og ta sikte mot østryggen, og følg denne videre opp til toppvarden.

Nedfarten følger mye samme veien som opp. Dog går det an å slippe seg nedover tidligere enn Ramnfløya, for de som ønsker dette. Den fineste kjøringen får man i topphenget og det påfølgende henget etter flaten. Deretter slipper man seg ned mot tregrensen, der det venter et langt stykke med slak kjøring i semiåpen skog.