Det er flotte forhold, her med utsikt i østlig retning.
Fra tur:Storhornet (Kvæfjord) 12. Juli, 2014

• Tovikfjellet

Fylke: Troms
    Kommune: Skånland
    Kartblad: 1332 II Astafjorden
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Tovikfjellet er en av mange flotte topper i det store Skånlandsmassivet. Denne er lett tilgjengelig fra flere steder, og egner seg fint for en tur med terrengsykkel.

Fra Harstad, følg riksvei 83 sørover, og over Tjeldsundbroen. Etter broen, ta til høyre og under broen, og følg vei 825 mot Tovik. Etter Tovik, og rett forbi Rensåvannet, parker på høyre siden av veien (herfra går det en grusvei oppover, og en bom er synlig fra parkeringsplassen). Følg grusveien oppover terrenget, og like før Djupvassmyra under høyspentkabel blir veien mer utydelig. Her går det en sti rett mot venstre som så følges videre oppover skogen. Over tregrensen blir stien smalere og ligner mer et sauetråkk. Ta sikte opp på ryggen (ikke markert sti) i øst før det blir for bratt, og følg langs kanten av denne til toppvarden. Returen følger mye samme vei som opp, og byr stedvis på mye morsom sykling. Nede ved grusveien er er det bare å lene seg tilbake og la sykkelen rulle i god fart tilbake til bilen.

Dette er bare én av flere ruter opp til Tovikfjellet, men kanskje den mest sykkelvennlige.