Nedfarten er startet, og Einar har det med å velge spektakulære rutevalg.
Fra tur:Sætertind 26. August, 2012

• Kvalvikberget

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Kvalvikberget ligger rett over Mjøsundbroen, og er på grunn av utsikten et fint turmål. På sykkel er det i høyden noe dårlig på stifronten, men traktorveien fra Fornes er morsom både opp og ned.

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien til Hamnvik, og tar tunnellen over til Andørja. I første kryss etter tunnellen, ta opp til høyre, og følg veien til Fornes. Ta til venstre etter elven på Fornes, så til venstre igjen, og parker på snuplass etter noen hundre meter. Sykle tilbake over elven, og ta traktorveien til venstre. En bom krysses etter kort tid, og herfra sikksakker man seg oppover en godt begrodd, men morsom syklende traktorvei, som ender ut ved en benk et stykke under Nordkollen. Herfra trilles sykkelen oppover på sti, til man på sørsiden av Nordkollen kommer opp til en postkasse ved Kransevannet. Turen videre går på til dels dårlig sti øst for kollen, og ned mot nordenden av vannet, der elven krysses. Følg det som er av sti nordover, og ta sikte mot høyde 410, og nyt flott utsikt ned mot Mjøsundet. Turen tilbake følger samme vei, der høydepunktet er syklingen nedover traktorveien.