Eric på vei inn i Piggtindskardet
Fra tur:Piggtind 13. Mai, 2010

• Varden (Kveøya)

Fylke: Troms
    Kommune: Kvæfjord
    Kartblad: Kvæfjorden 1232 I
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Etter at det ble broforbindelse til Kveøya er det atskillig enklere å dra med seg sykkelen gjennom den gamle øyvei. Dette er en fantastisk sykkeltur, som på sikt kommer til å bli en klassiker innen stisykling.

Fra Harstad, følg riksvei 83 nordover, og ta av mot Borkenes i rundkjøringen på Bergseng. På Gåra, ta til venstre, og følg samme riksvei mot Refsnes. Ved Hunstad, ta over broen til høyre, ta til høyre i første kryss etter broen, og parker rett etterpå i gruset avkjøring på høyre side (ved en garasje). Den gamle øyvei (merket) starter rett over veien over et lite grøntareal. Herfra er veien videre rødmerket. Starten byr på moro sykling, med stedvis smal og dyp sti. Inn mot jordbruksareal over Vebostad må man krysse et gjerde, for så å sykle over jordet, og deretter to kjappe portpasseringer. Herfra er stien adskillig bredere, med noen små halvtekniske partier i motbakke. Oppe ved Varden er det bare å nyte utsikten før man går i gang med nedfarten. Herfra blir stien atter smalere, men ikke verre enn at man får fin flyt nedover (ikke spesielt teknisk). Faktisk er denne nedfarten av ganske høy sykkelklasse. I det siste partiet ned mot Øynes bratner det litt til, og mange må nok her trille sykkelen noen titalls meter. Ta gjerne en god pause nede ved gapahuken på Øyneset (merket sti forbi snuplassen) før retur. De fleste velger nok asfalten tilbake, men det er ingen ting i veien for å ta sykkelen opp i terrenget igjen, og kanskje prøve en av nedfartene mot Skår, Gard eller Vebostad.