Like under toppen ligger det en bre med en smal egg man skal gå over
Fra tur:Møysalen 29. Juli, 2010

• Snøtind (Ibestad)

Fylke: Troms
    Kommune: Ibestad
    Kartblad: 1332 I Andørja
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Snøtind er nok en av Andørjas klassikere på ski, med flott utsikt og spennende nedfart. Turen kan gjerne gjøres senere på sesongen når snøen har fått stabilisert seg. Anbefales!

Fra Harstad tar man fergen fra Stangnes og over til Sørrollnes på Rolla. Herfra følger man veien til Hamnvik, og tar tunnellen over til Andørja. Etter tunnellen, følg merking til Engenes/Årbostad (vestsiden av øya). Etter noen km passeres butikken på Ånstad, og noen hundre meter etter elvepassering tar man av veien til høyre, og følger grusveien innover Kvanntodalen. Parker på ordnet plass til venstre like før større bom. Følg veien videre oppover og innover, og etter en snau km (etter passering Kvanntoelva), ta av på rødmerket sti til venstre, og følg denne langs elva inn mot Kvanntobotn. Kryss elva (på vårparten kan denne krysses på provisorisk bru), og ta sikte inn mot markert side øst for Snøfjellelva, og følg denne oppover. Opp under bergene i det bratteste partiet er det noen hylleformasjoner hvor det er enklest å dreie høyre, for deretter å runde bergskrentene. Etter dette flater det gradvis ut opp mot Snøfjellvannet. Det beskrevne stykket opp langs Snøfjellelva må nok ofte gjennomføres med skiene på ryggen, og gjerne med stegjern og øks under hardere forhold. Det er også greit å gjøre en skredmessig vurdering av forholdene før man går dette stykket. Topphenget etter Snøfjellvannet er mindre bratt. Ta gjerne sikte litt sør for toppen, og følg under ryggen derfra. Nyt så utsikten, men vær obs på eventuelle skaveldannelser i øst.

Nedfarten er fin hvis man følger samme rute som opp. Alternativt, og kanskje litt morsommere (hvis forholdene tillater det), er det å følge renna under berget i nord. Denne deler seg halvveis, og den nordligste renna er minst bratt.